JURNAL UCRAINA

Statistici generale și scurtă descriere a mecanismului de asistență umanitară a refugiaților din Ucraina

Astăzi ne-am reunit din nou în Task-force-ul pentru gestionarea situației din Ucraina, condus de Șeful Cancelariei.

În acest context, am propus tuturor reprezentanților ministerelor implicate să începem lucrul la planurile de acțiune aplicate pe măsurile destinate Fazei II a răspunsului umanitar.

Faza a II a răspunsului umanitar reprezintă măsurile prioritare și pro-active de protecție destinate persoanelor din Ucraina, care aleg să rămână la noi. Asta înseamnă măsuri țintite pe #sănătate, #educație, #ocupare, #locuire, #grupuriVULNERABILE și #copii

Fiecare minister de linie este “lead” pe domeniul său de măsuri și alături de restul partenerilor vom crea pachete sectoriale de măsuri.

Împreună vor alcătui răspunsul României la criza refugiaților în faza II de intervenție. Adică dincolo de situția de #urgență gestionată de DSU.

Mulțumesc pentru efort tuturor colegilor și partenerilor din sectorul public și societatea civilă.

Am primit mesajele voastre venite formal în întânirile și dialogurile organizate, dar și pe toate canalele de comunicare pe care le-am deschis (telefon, whatsup, mail, facebook) legate de datele generale referitoare la ”refugiații” din Ucraina. Toate aceste informații s-au regăsit sectorial pe canalele de comunicare ale ministerelor de resort, însă înțeleg perfect nevoia unei comunicări #integrate și #unitare.

Așadar, în graficul de mai sus puteți vedea o radiografie a situației la zi de la momentul declanșării conflictului din Ucraina.

Suplimentar, vreau să clarific puțin de o manieră cât mai accesibilă tuturor #mecanismul pe care România l-a creat pentru a răspunde crizei refugiaților din Ucraina.

1. La nivelul Guvernului există creat un Task-force alcătuit din reprezentanții tuturor ministerelor cu atribuții în această situație. De la MAI până la Transporturi, Muncă sau Educație. Personal fac parte din acest Task-force, în calitate de coordonator al Grupului de coordonare strategică a asistenței umanitare în raport cu partenerii internaționali și societatea civilă.

2. Grupul de coordonare strategică a asistenței umanitare, organizat la nivelul Cancelariei Prim-ministrului. De aici asigurăm cadrul strategic al asistenței umanitare oferite de România, stabilim modul în care România colaborează cu organismele internaționale și societatea civilă pentru a nu duplica eforturile. Oferim informații instituțiilor internaționale și europene despre răspunsul României la criza refugiaților. Colectăm date și informații din teren, de la societatea civilă și de la toate instituțiile implicate. Realizăm analize și propunem măsuri în domeniul asistenței umanitare sau pe diferite aspecte ce țin de îmbunătățirea sau deblocarea unor situații. Ținem legătura directă cu instituțiile implicate.

3. Departamentul pentru Situații de Urgență coordonează operațional întreaga activitate legată de răspunsul de #urgență la punctele de trecere a frontierei și asistența umanitară (convoaie umanitare, tabere de refugiați, transport etc)

4. Fiecare minister implicat în ecuația crizei umanitare are organizate structuri de coordonare a măsurilor pe domenii de competență și are desemnat un membru în Task-force-ul de la nivelul Guvernului.

5. La nivelul autorităților locale există comitete județene care implementează măsurile stabilite de la nivel central, dar au și propriile mecanisme locale dezvolate în funcție de specificul și nevoile din zonă.

6. Societatea civilă și organizațiile internaționale colaborează și sprijină direct autoritățile locale, iar la nivel central agreăm asupra aspectelor macro legate de intervenție umanitară și încercăm să asigurăm un dialog constant și diferite forme de coordonare.

În prezent, în România sunt active și am agreat asupra cadrului de colaborare cu următoarele organizații interguvernamentale: UNHCR, OIM, UNICEF, WFP.

Din perspectiva coordonării cu instituțiile #UE, România a activat 2 mecanisme europene de suport: Mecanismul EASO –Protocol operațional sprijin în domeniul azilului și Mecanismului European de Protecție Civilă. Astfel a fost organizat un HUB umanitar la Suceava, operațional începând cu data de 9 martie 2022. Până in prezent, în cadrul Hub-ului Logistic din Suceava au fost recepționate 9 transporturi umanitare, constând în 37 autocamioane.

Societatea civilă s-a mobilizat la rândul său exemplar, iar din datele estimative, în prezent în teren, în punctele de trecere a frontierei se află peste 150 de organizații cu peste 1500 de voluntari. Numărul fluctuează zilnic și am făcut pași buni pentru a facilita accesul la resurse pentru acești oameni inimoși.

Mai avem de lucru la calitatea proceselor, a conectării optime a tuturor actorilor implicați și, foarte important, la pregătirea #Fazei2 a gestionării crizei umanitare și a diferitelor categorii vulnerabile. Adică dincolo de zona de intervenție de #urgență în care vârf de lance este Departamentul pentru Situații de Urgență.


0 comments on “Statistici generale și scurtă descriere a mecanismului de asistență umanitară a refugiaților din Ucraina

Leave a Reply

%d bloggers like this: