Programul DIN GRIJĂ PENTRU COPII

Raport cazuistică și statistici numărul unic 119 – 3 luni de funcționare

La 3 luni și jumătate de la lansarea numărului unic pentru copii 119 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII, 39.656 de apeluri de la copii, persoane fizice sau angajați ai unor instituții au făcut posibilă salvarea a mii de copii din situații de risc, abuz, neglijare sau diferite forme de exploatare.

171 de apeluri au sesizat situații de abuz, neglijare sau exploatare în care au fost implicați copii cu dizabilități. În 11 dintre situații numărul 119 a fost apelat de copii cu dizabilități.

De asemenea, în perioada 9 martie -12 aprilie 2022, au fost înregistrate 61 de apeluri în limba ucraineană, care vizau diferite situații în legătură cu ”refugiații” minori. Cele mai mule dintre apeluri au făcut referire la situația unor copii neînsoțiți sau apelanții solicitau informații cu privire la servicii medicale sau școală pentru copiii ucraineni.

Echipele mobile ale DGASPC au efectuat 717 de misiuni de urgență în teren, însemnând faptul că tot atâtea situații de risc la adresa copiilor au fost soluționate intervenție în regim de urgență.

Principalele probleme semnalate de copiii și adulții care au apelat numărul 119 în perioada 5 ianuarie – 16 aprilie vizează abuzul fizic și emoțional, abuzul sexual, neglijarea și cerșetorie. La acestea se adaugă o serie de sesizări sau solicitări de informații în legătură cu diferite drepturi ale copiilor: tutela, eliberarea actelor de identitate, dreptul la pensie alimentară, alocație etc.

Peste 50% dintre situațiile de abuz, neglijare sau exploatare semnalate s-au petrecut în familie, 4,1% în sistemul de protecție a copilului, 2,5% în spitale și 17,7 în alte contexte precum: în spațiul public, la școală, în mijloacele de transport etc.

Raport complet

Numărul unic pentru copii 119 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII beneficiază de o infrastructură complexă tehnică și de resurse umane: la nivelul fiecărui județ, în Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului există un birou de operatori call-center, care funcționează în regim de permanență. Peste 100 de specialiști (psihologi, asistenți sociali) fac parte din echipele mobile de intervenție, iar apelurile telefonice beneficiază de localizare, identificare și înregistrare.

De asemenea, softul pus la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale permite monitorizarea în timp real a activității operatorilor și a modalităților de soluționare a cazurilor.

Numărul unic 119 și infrastructura de servicii din spatele acestuia reprezintă cea mai amplă reformă în domeniul protecției  copilului pe care Guvernul a realizat-o în ultimii 20 de ani.

Este momentul de la care putem vorbi despre un sistem dinamic, transparent și unitar la nivel național prin care putem să ajungem la copiii aflați în situații grave și el este rezultatul unui amplu proces colaborativ și de reglementare derulat în anul 2021”, a declarat Mădălina TURZA, Consilier de Stat – Cancelaria Prim-ministrului, Coordonator Program.

0 comments on “Raport cazuistică și statistici numărul unic 119 – 3 luni de funcționare

Leave a Reply

%d bloggers like this: