DIZABILITATE JURNAL

Less restricting environment in education – modelul american în România

Vreau să las aici o poveste.

Pentru cei care mă știu de mulți ani, cu siguranță va însemna ceva.

Mâine ministrul Educației, Dl. Sorin Mihai Cimpeanu, va prezenta în Guvern noile legi ale Educației, născute din cel mai mare efort de dezbatere națională realizat vreodată prin Proiectul România EDUCATĂ. Un proiect la care am fost martoră încă de pe vremea când era o idee. Iar Ligia Deca i-a dat viață.

Să știți că întotdeauna în spatele marilor reforme sunt oameni minunați care pun lucrurile în mișcare, cel mai adesea neștiuți.

La capitolul educația copiilor cu cerințe educaționale speciale, viziunea organizării sistemului are la bază idealul căruia mi-am dedicat ultimii 12 ani din viața mea: LESS RESTRICTIVE ENVIRONEMENT IN EDUCATION.

Adică modelul american de educație incluzivă. În prima poză aveți un desen pe care l-am schițat cu speranță și entuziasm in urmă cu aproape 1 an în fața prietenului, colegului și expertului Radu Szekely pe vremea zbaterilor redactării acestui mare pachet legislativ. În a doua imagine aveți viziunea transpusă în realitate legislativă de echipa de la Educație.

Conceptul Mediului minim restrictiv în Educație devine realitate în România. Am o senzație acută de nod de lacrimi.

Sunt atât de recunoscătoare că am privilegiul să fiu contemporană cu acest proces istoric.

Pe fondul emoțiilor fac un scurt rezumat al marilor lucruri construite din zero în mandatele mele in Guvernul României:

  1. Reglementarea în premieră și finanțarea centrelor RESPIRO pentru copii și Adulți cu dizabilități.
  2. Primul sistem de monitorizare și evaluare a managementului procesului de adopție – COPII, NU DOSARE, care a dus la dublarea numărului de dosare de adoptabilitate deschise și ulterior adopții.
  3. Primul mecanism de identificare și referire a cazurilor de exploatare, abuz și trafic de copii în sistemul de protecție – CREȘTEM COPII LIBERI.
  4. Lege privind suportul în luarea deciziei pentru persoanele cu dizabilități. NU, nu ne mai punem copiii sub Interdicție. Pentru cei care au înțelepciunea să înțeleagă. Altfel, este darul nostru pentru generațiile viitoare.
  5. Programul Național DIN GRIJĂ PENTRU COPII – primul program destinat suportului psiho-emoțional și siguranței copiilor noștri.
  6. OUG privind Planul de Măsuri de integrare a refugiaților din Ucraina. România deschide drumul viziunii pe termen mediu și lung în Europa pe marginea unui fenomen despre care vom vorbi mulți ani de acum încolo.

Cam atât pe scurt și în reperele mari.

Nu știu unde mă va purta drumul meu profesional mai departe, dar azi eu simt că nu am trecut degeaba prin 2 funcții de demnitate publică, în doar 2 ani, pentru care am fost învestită cu încredere de PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL.

Și nu regret nici sacrificiile și nici efortul ce nu poate fi înțeles decât de oamenii care aleg să construiască.

P.S Amy Hewitt, We DID IT. In #ROMANIA ! #LRE

#ProudUofMgraduate #CEHD #Fulbright-Humphrey Fellow

THANK YOU!!

0 comments on “Less restricting environment in education – modelul american în România

Leave a Reply

%d bloggers like this: